On history and political gestures | Dialektika: Journal of Philosophical Research and Social Theory
On history and political gestures
PDF (Español (España))

Keywords

contemporary art
museum
history
political gestures
Jorge Marín

Categories

How to Cite

Vanegas Zubiría, C. M. (2024). On history and political gestures: About the exhibition Garden of Forking Paths. Founding acts and refounding gestures. Dialektika: Journal of Philosophical Research and Social Theory, 6(16), 138–148. https://doi.org/10.51528/dk.vol6.id140

Abstract

This text takes as an excuse the homonymous exhibition at the Museo de Antioquia, to address the history and political gestures in contemporary art. By addressing some curatorial approaches of the exhibition, it explores the cultural functions of the museum as a place of localization of descriptive and communicative processes about culture, and how the exhibition reveals the negative effects of these functions on cultural processes. The text highlights the presence of the artist Jorge Marín, who in his works questions the influence of the notion of progress in the territory. He recovers what has been discarded by history to stage what has been rejected and repudiated. Marín's works are presented as a survival strategy that illuminates other ways of thinking about the territory of culture and questions the concept of history as a fixed representation. In this way, it highlights the importance of addressing history and political gestures in the production of contemporary art, and how the exhibition "El Jardín de los senderos que se bifurcan" and the work of Jorge Marín are examples of how art can question and subvert the hegemonic narratives of history and culture.

https://doi.org/10.51528/dk.vol6.id140
PDF (Español (España))

References

Agamben, G. (2011). Infancia e historia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Agamben, G. (2018). La potencia del pensamiento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Arnaldo, Javier (2012). El museo como espacio del desarraigo artístico. En Arnaldo, Javier (ed), El arte en su desarrollo global (113-167). Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Benjamin, W. (2010). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Bogotá: Ediciones desde abajo.

Benjamin, W. (2012). Escritos políticos. España: Abada Editores.

Danto, A. (2002). La transfiguración del lugar común. España: Paidós.

Derrida, J. (2008). Fuerza de Ley. España: Editorial Técnos.

Didi-Huberman (2020). Desear Desobedecer. Lo que nos levanta I. Madrid: Abada Editores.

Didi-Huberman (2018). Ante el tiempo. Argentina: Adriana Hidalgo editora.

Didi-Huberman (2014). Lo que vemos, lo que nos mira. Argentina: Manantial.

Didi-Huberman (2013). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada Editores.

Sarmiento, D. (2011). Facundo. Argentina: EUDEBA.

Echeverría, B. (2017). La modernidad de lo barroco. México: Ediciones Era.

Escobar, Ticio (2012). El museo ante la ruina. Arnaldo, Javier (2012). El museo como espacio del desarraigo artístico. En Arnaldo, Javier (ed), El arte en su desarrollo global (61-86). Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Foster, Hal (2022). El retorno de lo real. Madrid: Akal.

Foster, Hal (2016). El impulso de archivo. NIMIO. Revista de la cátedra Teoría de la Historia, 3, 101-125.

Guasch, A. M. (2005). El arte último a siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza Editorial.

Gutiérrez Girardot, R. (1992). La formación del intelectual hispanoamericano en el siglo XIX. Número 3 de Latin American Studies Center series. University of Maryland at College Park.

Jameson, F. (2002). El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo1983-1998 (Pons, H.; trad.). Buenos Aires: Manantial.

Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. España: Paidós.

Maleuvre, Didier (2012). Memorias del Museo. Historia, tecnología, arte. España: Cendeac.

Mosquera, G., Raíces en acción, en S. Leval, Visión del arte latinoamericano en la década de 1980, Proyecto Regional de Patrimonio Cultural, Urbano y Natural-Ambiental PNUD/UNESCO, Lima, 1994, pp. 163-167.

Mosquera, G., Caminar con el diablo, EXIT Publicaciones, Madrid, 2010.

Owens, Craig (1991). “El impulso alegórico. Hacia una teoría del postmodernismo”, en Atántica: revista de las artes, num. 1. Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, mayo de 1991, pp. 32-40.

Paredes, Alberto (2008). El estilo es la idea. Ensayo literario Hispanoamericano del siglo XX. Antología crítica. México: Siglo XXI Editores.

Puerta, S. (2021). Pensamiento crítico y modernidad en América Latina. Un estudio en torno al proyecto filosófico de Bolívar Echeverría. Medellín: Universidad de Antioquia.

Rama, Á. (2004). La ciudad letrada. Santiago de Chile: Tajamar Editores.

Sarduy, S. (2013). Obras III. Ensayos. México: Fondo de Cultura Económica.

Sommer, Doris (2007). Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Spivak, G. C. (enero-diciembre, 2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39, 297-364.

Zea, L. (1978). Filosofía de la historia americana. México: Fondo de Cultura Económica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Carlos Mario Vanegas Zubiría

Downloads

Download data is not yet available.