The aesthetic value of contemporary artwork
Abstract
The text analyzes the questions of value from the economic and aesthetic points of view, arguing a relationship of non-correspondence within our current capitalist society. An axiological discussion of values is recreated according to the evolutionary theories of art and the anthropological current of cultural materialism to reason the human value and the monetary cost of the contemporary work of art. All under the criticism of political economy and its scheme of reproduction of human relations through merchandise. In order to conclude that this communication must be dialectical, become a real horizontal dialogue, taking into account participation in the total construction of the work of art. Not only does the production process end in this first process, leaving the valorization in the second distribution circle, but in its last phase of consumption there is also a participatory criticism.
Keywords
economic value, aesthetic value, axiology, cultural materialism, evolutionary aesthetics, participatory aesthetics
Author Biography
José Manuel Figueras Corte
Maestro en Estética y Arte por la BUAP, Licenciado en Economía por la UNAM y periodista cultural en subterraneos.com.mx. Puebla, México. https://orcid.org/0000-0003-1774-1334. [email protected]
References
- Adorno, Theodor y Horkheimer, May, (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. Argentina: Sudamericana Editorial
- Benjamín, Walter, (2004). El autor como productor. México: Ítaca Editorial
- Bourdieu, Pierre, (2010). El sentido social del gusto. Argentina: Siglo XXI Editorial
- Danto, Arthur C., (2005). El abuso de la belleza. La estética el concepto de arte. España: Paidós Editorial
- Dutton, Denis, (2015). El instinto del arte. España: Paidós Editorial
- Echeverría, Bolívar, (1998). Valor de uso y utopía. México: Siglo XXI Editorial
- Fabelo Corzo, Ramón, (2004). Aproximación teórica a la especificidad de los valores estéticos. México: BUAP, Revista Graffylia
- Frondizi, Risieri, (2014). ¿Qué son los valores? México: Fondo de ultura Económica Editores
- García Canclini, Nestor, (2010). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. México: Siglo XXI Editorial
- Hartog, François, (2007). Regímenes de historicidad. Presentismo y experiencia del tiempo. México: Universidad Iberoamericana Ediciones
- Holloway, John, (2004). Clase ≡ Lucha. Antagonismo social y marxismo crítico. Argentina: BUAP-Herramienta
- Kandel, Eric, (2016). Reductionism in art and brain science. Bridging the two cultures. EUA: Columbia University Press
- Marx, Karl, (2015) Contribución a la crítica de la economía política. España: Siglo XXI Editores
- Marx, Karl, (2008). El Capital. México: Siglo XXI Editores
- Marx, Karl, (1972) Manuscritos: economía y filosofía. España: Alianza Editorial
- Lipovetsky, Gilles y Serroy, Jan, (2016). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. España: Anagrama Ediciones
- Martínez Luna, Jaime, (2015). Conocimiento y comunalidad. México, 2015: BUAP – Revista Bajo el Volcán, vol. 14, núm. 23, pp. 99 – 112
- Mukarovski, Jan, (1977). Función, norma y valor estético como hechos sociales. España: Gustavo Gili Ediciones
- Peraza, Miguel y Iturbe, Josu, (2012). El arte del mercado del arte. México: Porrúa Ediciones
- Sánchez Vázquez, Adolfo, (2005). De la estética de la recepción a la estética de la participación. México: FFyL- UNAM Editorial
- Sánchez Vázquez, Adolfo, (2002) Ética. México: Debolsillo Ediciones
- VV.AA., (2005). Textos sobre la obra de Gabriel Orozco. México: Turner y CONACULTA Ediciones
- Art: 21, (2003). Gabriel Orozco, EUA
- Ben Lewis, (2009). La gran burbuja del mercado del arte, Inglaterra
- Juan Carlos Martín, Gabriel Orozco, (2012). México
- Juan Carlos Martín, Gabriel Orozco, (2002). Campo abierto, México