On social acceleration and religious deinstitutionalization
Abstract
This paper aims to explore the phenomenon of institutional religious disaffiliation through the perspective of lived religion studies, linking it to Hartmut Rosa's theory of social acceleration. The argument put forth is that the acceleration of modernity, as described by Rosa, shapes phenomena such as "my way" belief and the deinstitutionalization of religious experience. The analysis is grounded in a conceptual framework that highlights the main assumptions of lived religion studies, demonstrating how the autonomization of belief, the reinterpretation of the primacy of the religious sphere, and the reduction of institutional mediators can be better understood when factoring in social acceleration. By integrating Rosa's temporal analysis of modernity, the paper establishes a connection between the accelerative tendencies of modernity and the rise of situational identities and institutional detachment, which characterize contemporary religious expressions in both secular and post-secular contexts.
Keywords
deinstitutionalization, lived religion, modernity, social acceleration, religious disaffiliation
References
- Bahamondes, L. Marín, N., Aránguiz, L. y Diestre, F. (2020). Religión y juventud: El impacto de los cambios socioculturales en los procesos de transmisión de la fe en el Chile actual. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
- Blumenberg, H. (2007). Tiempo de la vida y tiempo del mundo. Pre-textos.
- Da Costa, N. (2020). Non-Affiliated Believers and Atheists in the Very Secular Uruguay. Religions, 11(50). https://doi.org/10.3390/rel11010050
- De la Torre, R. y Semán, P. (2021). Religiones y espacios públicos en América Latina. CALAS, CLACSO.
- Davie, G. (1994). Religion in Britain since 1945. Believing without Belonging. Blackwell Publishers.
- Esquivel, J. (2021). Religiously Disaffiliated, Religiously Indifferent, or Believers without Religion? Morphology of the Unaffiliated in Argentina. Religions, 12(472). https://doi.org/10.3390/rel12070472
- Knibbe, K. y Kupari, H. (2020). Theorizing lived religion: introduction. Journal of contemporary religion, 35(2), 157-176. https://doi.org/10.1080/13537903.2020.1759897
- Le Foulon, C., Mascareño, A. y Salvatierra, V. (2021). ¿Chile postsecular? La necesidad de una exploración comparada. Puntos de referencia, Centro de Estudios Públicos, 579. https://www.cepchile.cl/investigacion/chile-postsecular-la-necesidad-de-una-exploracion-comparada/
- Macías Rodríguez, R. (2020). Iconografía religiosa contemporánea. Construcción social y cultural de símbolos religiosos desde los creyentes. En B. Briones Soto y S. Castillo Cárdenas (eds., pp. 177-208): Religiosidad popular contemporánea: perspectivas americanistas. Sociedad Chilena de Ciencias de las Religiones.
- Montero, D. y Torres, F. (2020). Acceleration, Alienation, and Resonance. Reconstructing Hartmut Rosa’s Theory of Modernity. Pléyade, 25, 155-181. https://doi.org/10.4067/S0719-36962020000100155
- Parker, C. (2008). Pluralismo religioso, educación y ciudadanía. Sociedade e Estado, 23(2), 281-353. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339930893005
- Pereira, V. y Morello, G. (2022). Entre el opio del pueblo y la búsqueda de la salvación. Aproximaciones a la religiosidad vivida desde América Latina. Revista de Estudios Sociales, 82, 3-21. https://doi.org/10.7440/res82.2022.01
- Rabbia, H. (2019). Sobre identificaciones, congruencia religiosa y la autonomía de personas creyentes. En H. Rabbia, G. Morello, N. Da Costa y C. Romero (eds., pp. 33-46): La religión como experiencia cotidiana: creencias, prácticas y narrativas espirituales en Sudamérica. Editorial de la Universidad Católica de Córdoba. https://doi.org/10.18800/9786123174972
- Rodríguez Fernández, L., de León Azcárate, J. L., Vide Rodríguez, V., Uriarte González, L., y Basterretxea Moreno, M. I. (2022). Lived religion y fenomenología de la religión: el caso latinoamericano. Revista De Estudios Sociales, 1(82), 23-41. https://doi.org/10.7440/res82.2022.02
- Rosa, H. (2007). The Universal Underneath the Multiple: Social Acceleration as a Key to Understanding Modernity. En V.H. Schmidt (ed.), Modernity at the beginning of the 21st century (pp. 37-60). Cambridge Scholars Publishing.
- Rosa, H. (2011). Aceleración social: consecuencias éticas y políticas de una sociedad de alta velocidad desincronizada. Persona Y Sociedad, 25(1), 9-49. https://doi.org/10.53689/pys.v25i1.204
- Rosa, H. (2013). Social Acceleration. A new theory of modernity. Columbia University Press.
- Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz Editores.
- Taylor, C. (2007). A Secular Age. The Belknap Press of Harvard University Press.